| Kunst in staal
Nico Liedorp (1950-2012) had meer dan 30 jaar een grote voorliefde voor roestvaststaal en maakte het tot uitgangspunt van zijn beeldhouwwerk. Na zijn studie aan de kunstacademie van Breda en Rotterdam, richtte hij zich op monumentale abstracte staalsculpturen, maar ook gebruiksvoorwerpen, awards en relatiegeschenken vormden een onderdeel van zijn werk.
Deze meester in polijsttechnieken was gefascineerd door de vele mogelijkheden van RVS. Met name vanuit zijn atelier in Dordrecht, en later vanuit Nuenen, legde hij veel contacten met mensen uit de staalwereld. Hij onderzocht de mogelijkheden van het materiaal en vormde het in zijn atelier om tot geometrische vormen, die in interactie staan met hun omgeving. Soms bleef het bij hele kleine beelden, andere keren vervaardigde hij metershoge staalsculpturen, maar de monumentale kracht was altijd aanwezig.
|
| De kracht van staal en eenvoud
De stalen kunstobjecten die Nico als professioneel beeldhouwer maakte, kennen weinig beperkingen en passen in elke omgeving. Het zijn krachtige, tijdloze beelden die samengaan met de plaats waarin ze staan. Staal is solide, neutraal, duurzaam en vraagt weinig onderhoud. Een belangrijke eigenschap is ook de helderheid van dit materiaal. Het neemt kleur en licht in zich op. De omgeving komt als het ware in het object terug.
De abstracte sculpturen ogen robuust en statisch, maar schijn bedriegt. De kracht van hun eenvoud zit zowel in het materiaalgebruik als in de vorm. Naast de interactie tussen de beelden en hun omgeving, ontstaat er ook dynamiek door de manier waarop de geometrie is toegepast. Nico wist als geen ander de mogelijkheden van geometrische vormen, de cirkel, de driehoek en het vierkant, op een speelse manier toe te passen. Door het effect van het lijnenspel, de vlakverdeling en het gewicht van de afzonderlijke elementen in het object is er altijd ‘beweging’. Hierdoor zijn de beelden altijd intrigerend, verre van statisch en van alle kanten spannend.
De meeste objecten zijn ook écht dynamisch. Er zijn beelden die door de wind of een lichte aanraking bewegen. In alle gevallen vinden ze na beweging hun oorspronkelijke stand weer terug. Dus vanuit welke hoek men een object ook bekijkt, het levert telkens weer een ander, dynamisch beeld op.
Een mooi voorbeeld is het drijvend kunstobject van 450 kg dat zich door de wind verplaatst over het water. Hiervoor werkte Nico samen met een ingenieur van Fokker, om exact te berekenen hoe het enorme stalen beeld zou kunnen blijven drijven.
De afmetingen van zijn beelden variëren van klein (4 cm) tot metershoog (7 m) en passen nagenoeg in elke binnen- en buitenomgeving. Met hun kracht en eenvoud hebben ze een plek gekregen bij nationale en internationale bedrijven, instellingen, galeries en particulieren.
|
| Vakmanschap
Elk beeld kent zijn eigen uitdagingen. Het bewerken van RVS tot een kunstwerk vereist niet alleen creativiteit, maar zeker ook een dosis technische kennis. Door het materiaal te zagen, draaien, frezen, lassen, slijpen en polijsten ontstond stap voor stap het gewenste resultaat.
Of het nu een buitenbeeld, een kunstobject voor binnen of een award betrof, zowel het ontwerp als de perfecte afwerking waren van essentieel belang. Het werk van Nico is dan ook te beschouwen als het resultaat van een vakman die durfde te vertrouwen op zijn inzicht en die de capaciteit van zijn machines volledig benutte.
|
|
Werk in opdracht / Vrij werk
Het maken van de beelden was in eigen hand. Vanuit zijn werkplaats werden kleine en middelgrote beelden in hun geheel vervaardigd en afgewerkt. Daar waar zich beperkingen voordeden wegens de omvang van het beeld, werden deelbewerkingen uitgevoerd door erkende bedrijven.
[ naar vrij werk ] | [ naar werk in opdracht ]
Innovatief
“Een andere weg bewandelen kan aanzetten tot innovatie”, was zijn lijfspreuk. Het ontwerp of de opdracht vormde het startpunt voor de gedetailleerde uitwerking van een beeld in wording.
Als ontwerper stond hij niet stil en bleef zoeken naar ideeën en alternatieven. Dat RVS in alle mogelijke vormen door Nico gebruikt werd, bewijst zijn meest recente werk. Zo bleek dat staalafval zich uitstekend leent voor het bedenken van andere beelden. Hiervoor nam hij beschikbaar restmateriaal als uitgangspunt. De objecten die gemaakt zijn van staalafval zijn qua formaat kleiner dan het gebruikelijke werk, maar wat betreft dynamiek groots. Ze stralen kracht en perfectie uit en voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van zijn werk.
|
|
| Aankopen
Voor meer informatie of het aankopen van een direct beschikbaar beeld (vrij werk) kunt u het contactformulier invullen.
[ naar contact ]
Nico Liedorp overleed begin 2012, maar zijn werk is nog in veel binnen- en buitenruimten vertegenwoordigd. Zijn meest recente collectie is nog voor een deel beschikbaar. Zijn partner Lenie Friebel vertegenwoordigt nu zijn werk.
|
|